Welkom op Pluym's blog

Welkom op Pluym's blog

dinsdag 12 februari 2019

De goede kant van Dordt

Het is al 2 weken geleden maar hij gloeit nog lekker na: die 7-1 overwinning van Dordt 2 op DWD 1. Derby's zijn altijd beladen. Ik poogde al eens eerder zulke beladenheid te beschrijven in het stukje "Derby" van februari 2014. Extra beladen vooral omdat ik toen nog voor DWD uitkwam en mijn beide ouders voor Dordt 2 (het werd een nipte 4,5-3,5 overwinning voor DWD)

Van een nipte overwinning was dit keer geen sprake. DWD vocht wat het waard was, met een zwaar gehavend team zonder hun Brabantse sterspelers. Spannend werd het niet, voor het 2e rondje koffie stond het al 3-0 voor Dordt. De sterkste willige heer en dame werden daarna op bord 1 en 2 simpel op remise gehouden: 3-1 gevolgd door een 4-1, 5-1 en de 2 borden met enigszins kansen voor de thuissociëteit gingen beide verloren door de gulle buien van de 2 sympathieke heren waar een mes tussen de tanden misschien beter op zijn plaats had geweest!
Misschien had 5,5-2,5 een betere weergave van de krachtsverhouding geweest maar ook dat is nog best een fors verlies, so who cares?

Anderhalve week later krijg ik een appje van mijn zeer gewaardeerde schaakvriend (die mij altijd wijst op mijn bolle gelaatstrekken en ik op zijn grote gelijkenis met een garnaal maar dat terzijde ) of ik het wedstrijdverslag van DWD van bovenstaande match al gelezen had. De website van Schaakclub Dordrecht is op mysterieuze wijze een paar weken uit de lucht geweest. Er is dus maar één kant van het verhaal en dat doet de objectiviteit niet ten goede.

Na een wedstrijd is het altijd leuk om de verslagen van beide clubs te lezen. Regelmatig laat het zich vergelijken al waren het twee verschillende wedstrijden, ook al veranderd er niets aan de uitslag. De één heeft het over nipt verloren partijen, de ander over " walk overs" Had er een verslag van Dordt bestaan, dan was deze, denk ik zomaar, een stuk tegenstrijdiger dan die van deze auteur geweest.

Natuurlijk laat een 7-1 verlies zich vaak lezen als een rouwadvertentie. Dat mag en moet soms ook zelfs. Even uithuilen, de stand heroverwegen, jezelf van wat peptalk voorzien en er weer vol tegen aan de volgende wedstrijd!

Echter...zo laat zich het niet helemaal lezen. Ik lees een hele andere wedstrijd die ik zelf beleefd heb en lijkt mij het gejammer en geklaag over het ontbreken en recruteren van spelers vooral iets wat je te alle tijden intern moet houden. Maar een wérkelijke doorn in het oog vond ik wel het volgende:

Dat een van de spelers van SC Dordrecht na afloop meende te mogen opmerken dat de punten in ieder geval in Dordrecht bleven en dan ook nog aan de "goede" kant, kunnen we hem natuurlijk, vriendelijk als we zijn en ondanks de pijn van de nederlaag, vergeven. Het is nu eenmaal niet iedereen gegeven om de juiste bewoordingen te bezigen waar enige tact wellicht op zijn plaats 

Hoe haalt iemand daar het in zijn hoofd om te klagen over ontactvolle opmerkingen? Direct na mijn partij kwam een DWD lid mij triomfantelijk vertellen dat ze speciaal voor mij een tegenstander hadden opgesteld zonder rating zodat mijn winst geen elopunten op zou leveren (haha) Een andere vent verzekerde mij dat we geen schijn van kans hadden gehad als de Brabantse delegatie niet had besloten om een toernooi in Gibraltar te spelen. Typische praatjes van niet alleen flinke verliezers maar vooral ook van slechte verliezers....en dan zou een grapje dat de overwinning naar de goeie kant van Dordt  is gegaan misplaatst zijn?

Ironisch genoeg beschreef deze auteur ook een eerdere wedstrijd van DWD 2 tegen Dordrecht 5. Het stukje begon met een kant nog wal rakende vergelijking met de gegoede kant van Den Haag (de Hagenaars) en de arbeidersklasse (de Hagenezen) maar ook de juiste constatering dat zoiets niet bestaat hier in Dordt en aan de lezer om te beslissen of Dordrecht danwel de Willige Dame de "rode" of de "blauwe" club/sociëteit is. Een walgelijk idee om zo een club te willen indexeren, naar mijn gevoel zijn beide clubs even "paars" in ieder geval voelde dat voor mij zo, waar ik ook speelde. Er zijn hier geen rode of blauwe lijnen! Maar er is wel een goede en -laten we beleefd en tactvol zijn- een minder goede kant van Dordt en een onderontwikkeld kropje sla kan ook nog wel oordelen dat de goede kant die van de 7 punten is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten