Welkom op Pluym's blog

Welkom op Pluym's blog

donderdag 10 augustus 2023

Ronde 6: Black wednesday


Gegroet uit het zonnige Zeeland!

Zoals de titel doet vermoeden geen mooie dag op het toernooi, maar later meer.

Na de plensbuien van gisteren is het vandaag dan eindelijk schitterend weer! Het was superdruk in de stad vanwege het spectaculaire Rescue festival. Politie, ambulance, brandweer en hulpverleners; ter land, ter zee en in de lucht, gaven live demonstraties van wat hun capaciteiten allemaal zijn. Een kakafonie aan loeiende sirenes, helikopters die af en aan vliegen en reddingswerkers die abseilend van een flatgebouw neerdalen. Wie de drukte wegdenkt en niet weet dat dit een show is, waant zich in een gloeiende inferno!


Rescue Vlissingen

Tja een gloeiende inferno, die titel zou voor mij  deze avond ook wel van toepassing kunnen zijn... 

Maar nu eerst een verklaring voor deze ietwat sombere titel. Xander heeft zich terug getrokken uit het toernooi; doodzonde als je dat moet overkomen.Volgens horen zeggen, kon hij gisteren niet op tijd zijn wegens problemen op het spoor. Ronde 7 had hij sowieso niet kunnen spelen en heeft hem doen besluiten om de stekker er uit het hele toernooi te trekken. Ondanks de hartverwarmde support van Arie van Heeren konden Victor, Johan en ik geen van allen potten breken. Victor maakte  remise tegen een, "op papier", te kloppen tegenstander, Johan verloor en ik dus ook.

Zéér weinig kan ik vertellen over de partijen van Johan en Victor omdat ik compleet opgeslokt werd door mijn eigen partij. Vanaf zet 5. ontstond er al een stelling die je in geen enkel theorie boekje tegen komt. Met de witte stukken kwam ik behoorlijk gedrukt te staan tegen een ongelooflijk actief loperpaar. Het tij keerde toen het me lukte om het loperpaar enigszins "kalt zu stellen" en een sterk paard te ontwikkelen op d6.

Na 22 zetten lag het bord er zo bij:


Hier erg lang nagedacht wat nou wijsheid was: 23. e5 x f5 ep 24. Kxd6 - Pe5 25. De5 - Kd7 26. Lh3 - Df7 27. Tae1 - Te8 ziet er hoopvol uit maar ik zie niet hoe het direct iets oplevert tegen het geofferde stuk.
(Na analyse zou het hooguit een remise opleveren). Inmiddels begint de tijd ook te dringen. Zowel mijn tegenstander en ik zitten al aardig in tijdnood want ja, zelf iets verzinnen, in plaats van volgens het boekje spelen, neemt nu eenmaal veel tijd in beslag.

Uiteindelijk toch voor 23. Ph4 gekozen (wat volgens onze wijze vriend Fritz ook de beste voortzetting was).

Na de 28e zet komt het cruciale moment:

hier heeft wit winst in handen met 29. Pf7! Gaat de koning naar e8 volgt er 30. Dh5. Kiest de koning een veld op de 7e rij volgt Pxh6+
29. Met Txh6 staat wit nog steeds goed maar de paniek sloeg toe na 29 ... - Pg4

Niet veel aan de hand maar in de weinig resterende tijd zie ik niet dat Dh2 slechts een + dreigt en geen ++ want na Kf1 -Tf8 is er nog Tf7.

In licht ernstige paniek speelt wit 30. Phf5 en na exf5 zie ik het niet meer en werd het zwart voor de ogen. Er volgen nog slechts een paar grafzetten en het was gebeurd.
Mijn tegenstander stond ook op het punt om een hartaanval te krijgen, maar wel eentje met winst in handen!  Na een cooling down bekeken we in een veel relaxtere sfeer nog eens de wedstrijd. Zelfs met een stel kiebitzers kwamen we er niet uit wat nou de beste kansen waren voor zwart en wit. We waren nog druk aan het analyseren toen we, na de laatste ronde, gesommeerd werden het pand te verlaten. "Thuis" aangekomen gaf de computer, inmiddels diep in de nacht, dan eindelijk de verlossende oplossingen. Misschien heb ik me toch iets te veel opgewonden aan de partij, want morgen gaat de show gewoon weer door!

Ben ik teleurgesteld? Ja, natuurlijk baal je van gewonnen stellingen die je verliest! Maar hoe had ik ook alweer de 1e en 5e partij gewonnen? Wat is karma toch een onzettende bitch af en toe!

Ronde 6:

Bord 42: J. Verwoert (2023) - M. Pluymert 1-0
Bord 55: N. Oostvogels (1933) - J.vd. Griend 0-1
Bord 60: V. Koppelaar - H. Verhoef (1728) 0,5-05

Dordtse tussenstand:

Victor, Marcel: 3
Johan:             2,5


P.S. in de VS is black wednesday de dag voor Thanksgiving, waar men graag met elkaar een aantal drankjes weg tikt. De titel is dus vrolijker dan je denkt! 🍻




Geen opmerkingen:

Een reactie posten