Welkom op Pluym's blog

Welkom op Pluym's blog

vrijdag 11 augustus 2023

Ronde 7: "Oudjes moet je doodzitten"

Goedemorgen Vlissingen en een even goedemorgen elders!

Deze zonovergoten dag besteed aan een bezoekje aan het pittoreske vestingstadje Sluis in Zeeuws-Vlaanderen; vooral bekend om zijn enige Belfort van Nederland en héél véél horeca. Het mooie aan dit toernooi is dat er 's avonds wordt gespeeld, zodat er nog genoeg tijd is om te genieten van al het moois wat Zeeland te bieden heeft.

                            
                              Sluis

 In 2008 speelde Jacques, Sander en ik een toernooi in het schitterende Pula in Kroatië. Nou ja, ik ga er vanuit dat het er heel mooi is, want veel hebben we daar niet ontdekt. De wedstrijden begonnen daar s'middags. (Ook nog eens op het heetst van de dag!)  Gelukkig is hier in Vlissingen daar beter over nagedacht.

Voor de zesde keer alweer deze week, betreden we om 18:30 de schaakarena. Mijn tegenstander is een Belgische heer van ver in de 70 jaar. Ondanks zijn leeftijd en rating van 1588, heeft hij een puik resultaat behaald, tegen alleen maar sterkere tegenstanders.
Wat is het toch mooi dat er tussen de oudste en jongste deelnemer zo'n 65 jaar verschil zit, bij welke andere sportevenement zie je dat nou? 
Tot mijn grote verrassing en plezier komen ditmaal Ben en Jacques de Dordtse spelers een hart onder de riem steken.

Na de thriller van gisteren neem ik me voor om iets rustigs te spelen,  zal het me gegund zijn?

Na de 26e zet had de wedstrijd al klaar moeten zijn:

26. Lxg3 had de doodsteek moeten zijn,  
alles gaat mat of kost een karrevracht aan materiaal om het (tijdelijk) te voorkomen.

Ik zag het helaas niet op dat moment, maar ging met 26 ... - Lxc3 voor het volle stuk terwijl de dreiging blijft staan. Wit heeft nog een speldeprikje met 27. dxc6 en zwart moet even Te7 spelen tegen Dxf7.

Wit vervolgt met 28 Tb1. Ik verwachtte Td1 om zwart's Ld2 te voorkomen maar hij wilde misschien JUIST dat ik daar heen ging! Speelt zwart 28 ... - Kh8 dan heeft wit geen enkele kans meer en is zijn stelling hopeloos.

Zwart beging de enorme blunder met 28 ... - Ld2??????????????  Hij denkt hiermee Pe3 te pakken zodat mat niet te dekken is. Wit komt met 29. Dd5!

Drie tergende kwartieren heb ik hier met afgrijzen, walging en ontreddering naar gekeken. Zwart kan hier opgeven. Dxd5 of De4 is de enige zet die zwart kan doen en de witte pionnen zijn daarna niet meer te stoppen. 

Stemmen gaan door mijn hoofd. Ik hoor Lennard den Boer zeggen dat van opgeven nog nooit iemand gewonnen heeft. Koos Zomer hoor ik zeggen "Oudjes moet je doodzitten!"  Met deze, zeer oneerbiedige, oneliner, wil hij zeggen dat je, hoe moeilijk je ook staat tegen een ouder persoon, je zo lang mogelijk door moet spelen. De kans is dan groter dat de oudste speler sneller vermoeid raakt en zijn concentratie gaat verslappen. Grappig detail is dat ik dit advies van een 72 jarige moet horen! Enfin, ik speelde toch door.

Bij de 34e zet ziet er inmiddels zo uit:

Nu is alles winnend voor wit. Alleen... wit won niet! Hoe dan???

Wit wordt onnauwkeurig, levert nog een kwaliteit in maar blijft een riante dame tegen toren en stuk houden. Ik begin al zachtjes op een remise te hopen maar er gebeurt dit...

58 ... Td1++

Minuten lang blijft mijn tegenstander vol ongeloof de stelling bekijken. Wat een vreselijk potje koffiehuisschaak was dit, zoiets verwacht je hooguit bij bullit potjes,  na een flink aantal alcoholische versnaperingen!

Wederom slokte deze wedstrijd al mijn aandacht op en kan ik alleen vertellen dat Johan heeft gewonnen en Victor een "offday" had.

Nu heb ik dus 3 wedstrijden gewonnen waarvan ik er 2 glad verloren heb gestaan en eentje heel moeilijk. Inmiddels na 7 ronde al wel de score bereikt waar ik vorig jaar na 9 rondes mee eindigde. In de boeken telt alleen dat!

Tot morgen,

Marcel

Ronde 7:

Bord 59: C. Rebreyend (1660) - V. Koppelaar 1-0
Bord 66: P. Jacobs (1588) - M. Pluymert  0-1
Bord 84: J.vd Griend - N. De Coninck (1396) 1-0

Tussenstand na 7 rondes:

Marcel 4
Johan 3,5
Victor 3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten