Welkom op Pluym's blog

Welkom op Pluym's blog

maandag 3 maart 2014

Een brug te ver

Massale evenementen, ik houd van een feestje maar ik schuw ze als het de vorm krijgt van groepen pinguïns die elkaar lijf aan lijf warm houden. Het verbaast me dan ook dat bepaalde evenementen een groot succes worden genoemd als men elkaar bijkans plattrappen en het kabaal tot over de rivier te horen is.Vooral happenings als  de boulevard of dance op voorheen koninginnedag, de kerstmarkt en (tegenwoordig in veel mindere mate) de kermis zijn voor mij data om eens lekker de stad uit te gaan.

Vergeet ik nu niet iets? Geen kwaad woord over Big Rivers, Wantijpop en de Maandagavondconcerten of Dordt in Stoom, daar word ik zelf namelijk heel vrolijk van en er is natuurlijk ook carnaval, hét evenement waar men in het zuiden des lands al het hele jaar naar uitkijkt. Bij het laatste moest ik even ginnegappen, sorry maar ik kan er geen serieuze voorstelling van maken.

Hoe veel moeite er ook door de plaatselijke verenigingen (of was het er nou maar 1?) gedaan wordt, naar mijn idee leeft het totaal niet hier, is het niet eens dood maar heeft het ook gewoon nooit geleefd. In ieder geval is dat nou net het evenement wat, zelfs in de binnenstad, geruisloos aan me voorbij gaat. Natuurlijk zullen een hand vol Dordtenaren, die denken dat ze aan de andere kant van de rivier geboren zijn, mij tegen willen spreken en is er juist wel een breedgedragen verlangen om carnaval hier in ons Dordt te vieren. Dat blijkt ook wel aan de carnavalsoptocht die haast niet onderdoet voor die van onze zuiderburen. Wat echter niet met de optochten beneden het Hollands Diep te meten valt, zijn toch wel de publieksaantallen die het trekt, het leek hier wel een optocht over een kale heide!

En wat is er nog meer naast deze optocht? De website van de Dordtse carnavalsstichting de Merwekrabbers begint met de megalomane slogan "In ooi en Ramsgat gaan we met z'n allen lekker knallen" Wauw! Met z'n allen? Daar mag je de Spuiboulevard wel voor afsluiten! Maar als je voorts de agenda bekijkt is het programma zeer beknopt en is het Wantijpaviljoen afdoende voor alle andere activiteiten. Alle moeite ten spijt, maar we moeten toch wel concluderen dat carnaval in Dordrect net zo leeft als, laten we zeggen, Koningsdag in Antwerpen.

Carnaval boven de rivieren valt nog het meest op door de volle en bonte treinen richting het zuiden. Wagonladingen vol als gekke Henkie en malle Pietje verkleedde jongelui, op zoek naar comazuipen en onzedelijk vertier, daar moet je als puber natuurlijk bij zijn! Brabanders hebben het niet op die lui, zij zien het als hún feestje en carnaval is zo veel meer dan alleen zuipen. (Wat nog meer dan? Nog meer zuipen?) Hun reactie is daarom volkomen terecht, carnaval is een zuidelijk feestje en daar moet het blijven!

Natuurlijk zou ik niet het plezier af willen nemen van vrolijke feestgangers waar ik totaal geen last van heb. Maar we moeten wel toegeven dat het Bourgondische leven stopt bij de Moerdijkbrugen. Onze stad ligt van de Hollandse steden er nog het dichtst bij, echter voor onze nuchtere en kat-uit-de-boom-kijkerige Dordtenaren is carnaval toch echt een brug te ver

Geen opmerkingen:

Een reactie posten