Welkom op Pluym's blog

Welkom op Pluym's blog

vrijdag 7 maart 2014

In Dordt spreekie Dordts!

Onze stad verloedert, steeds meer authentieke Dordtenaren voelen zich een vreemde in eigen stad.  Hoe verklaar je anders het succes van nostalgische rubrieken als "Dordt hartje stad" Met man en macht wordt er geprobeerd om de gratie van weleer springlevend te houden. Zo is onlangs in de V&D de "aapjesbak"  (wie is er niet groot mee gebracht)  na een generatie afwezigheid, wedergekeerd Na jarenlange verpaupering wordt Ravensteijn's creatie de Holland weer gerestaureerd en zelfs de schaduw van het oude postkantoor pronkt weer op het Bagijnhof. Je kunt echter de stadsmuur in ere herstellen en de "patatkuil" op het Statenplein, het ouwe Dordt krijg je er niet mee terug

De VVD heeft in Rotterdam nogal tongen los gemaakt met de slogan "In Rotterdam spreken we Nederlands" Het toont aan hoe die stad zijn identiteit al is verloren. Kennelijk zien de plaatselijke liberaren het als een eer om met de rest van Nederland te integreren. Het zou voor ons een nachtmerrie zijn, een blasfemie! Dordt is de rest van Nederland niet, zal het ook nooit worden! Want we zijn 1672 echt nog niet vergeten.

Maar tegelijkertijd een onontkomelijk feit, want het ABN neemt het steeds meer over van ons eigen Dordts accent. Ik ben geen politicus maar ik zou het wel weten als ik de eer zou hebben. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen werd Beter Voor Dordt de grootste partij en dat hebben ze natuurlijk vooral aan die naam te danken. Hoewel ze goed werk hebben verricht in het niet   realiseren van megalomane projecten, proef ik weinig van de bescherming van onze culturele waarden. Ik zou het liefst een partij zien die niet beter is, maar het allerbeste voor Dordt!

Stel ik krijg de eer om een partij op te richten, het Allerallerallerbeste Voor Dordt, dan weet ik dat populistisch gelul en het aanwijzen van zondebokken het altijd goed doen. Dordt is voor Dordtenaren enzo en niet authentieke Dordtenaren zijn de wortelen van het kwaad. Untermenschen uit Zwijndrecht en 's Gravendeel bijvoorbeeld pikken onze banen en verzieken onze taal. Zelf ben ik ook slachtoffer van dat regionale tuig. Elke dag moet ik 60 kilometer rijden naar mijn werk terwijl we hier ook een schitterende Zeehaven hebben, vast omdat daar al genoeg knurften uit Sliedrecht of Papendrecht aan het werk zijn. Ook is laatst in mijn eigen stamkroeg mijn jas gestolen, het idee dat nu in Hendrik-Ido-Ambacht ofzo iemand er lekker warmpjes bij loopt is toch onverteerbaar?

Nee, het Dordt moet net zo gezellig en veilig worden als laten we zeggen in de jaren 40 50. Het zou voor onze economie ook beter zijn als we (want zijn we dan geen Hollandse Krim?) uit Nederland stappen, de Dordtse Florijn invoeren en ons ontdoen van die achterlijke Nederlandse cultuur.

19 maart komt wellicht te vroeg, maar ik zweer u, ooit word ik dictator president van onze stad. At your service!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten